%0 Journal Article %T ناکارآمدی تربیت دوجنسیتی در تقابل با اخلاق اسلامی %J دین پژوهی و کارآمدی %I معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز %Z 2716-9812 %A موسوی, سیده زهرا %A فلاح, محمد جواد %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 2 %N 1 %P 99-120 %! ناکارآمدی تربیت دوجنسیتی در تقابل با اخلاق اسلامی %K دوجنسیتی %K تربیت دوجنسیتی %K چالش‌های تربیت دوجنسیتی %K اخلاق اسلامی %R 10.22034/nrr.2021.44935.1060 %X تربیت دوجنسیتی به عنوان روش تربیتی نوین در برخی جوامع در حال گسترش است. این شیوه تربیتی که به لحاظ جنسی بین دختران و پسران تمایزی قائل نیست، به دنبال پرورش افرادی است که صرف نظر از جنس، متناسب با موقعیت، زنانه و یا مردانه رفتار کنند. این دیدگاه جدید در رویارویی با برخی علوم دچار چالش است. چالش‌های زیستی، روانشناسی و اخلاقی از جمله این چالش هاست. تبیین ابعاد مختلف چالش اخلاقی از نکاتی است که باید به آن پراخت تا تقابل این رویکرد با آموزه های اخلاق اسلامی روشن شود. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع اسلامی ، به بررسی چالش‌های تربیت دوجنسیتی از منظر اخلاق اسلام می‌پردازیم. برای رسیدن به این منظور استدلال‌های مدافعان تربیت دوجنسیتی از جمله استدلال تقابلهای قطبی، برتری فضای عمومی و عامل ستم مورد توجه قرار گرفته و بعد از نقد و بررسی آنها، استدلال‌ مبتنی بر تفاوتها، حکیمانه بودن ویژگیهای اختصاصی و چالش‌ تشبه زنان و مردان، در ردّ تربیت دوجنسیتی تبیین شده است. آنچه از این پژوهش به دست آمد نشان می‌دهد که از نظر اخلاق اسلامی تربیت باید متناسب با جنس هر فرد و در راستای شکوفایی استعدادهای طبیعی و فطری آنها باشد. %U https://nrr.tabrizu.ac.ir/article_13615_7afe48fbd186f8b420e9414ef454d37c.pdf