رهیافتی بر تأثیر عمل به شریعت در وصول به کمالات معنوی با تأکید بر اندیشۀ علامه طباطبایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق

2 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه امام صادق

3 استادیار گروه فلسفه دانشگاه امام صادق

چکیده

از دیدگاه علامه طباطبایی میان «انسان»، «فطرت»، «تکوین»، «کمال» و «شریعت» هماهنگی برقرار است و از آنجا که شریعت «دارای حقایق باطنی» و «منطبق بر ساختار فطرت و تکوین» است، کمالات معنوی انسان هم به چنین امری وابسته است. به گونه­ای که تنها شریعت است که می­تواند انسان را در همۀ ابعاد، به توسعه وجودی و حقیقی برساند. اعتبارات شریعت مسبوق به مبادی «هستی شناختی» و ملحوق به نتیجه عینی و حقیقی است. این اعتبارات بر اساس معیارهای عقلی و شرعی سامان یافته و دارای آثار وجودی است و میزان بهره­مندی انسان از کمالات معنوی، به تناسب کیفیت عمل به مناسک شریعت، متفاوت است. به دلیل ارتباط حقیقی که بین ظاهر شریعت با متن تکوین برقرار است، اتحادی وجودی میان این دو محقق است و هویت تکامل­پذیر انسان، از طریق «تکرار در عمل به شریعت»، به تدریج ملکاتی راسخ در نفس خود پدید می­آورد، این ملکات، مبداء صورت­های نفسانی برای انسان می­گردند و فعلیت اخیر او را می­سازند و چون عمل شرعی منطبق و سازگار با متن واقعیت است، انسان را به «سعادت» و «کمال» خویش نائل می­کند. در این نوشتار به روش تحلیلی سعی نموده­ایم، با بررسی همۀ آثار علامه، توصیفی صحیح و جامع از نگاه او نسبت به عمل به شریعت و نقش آن در مقامات معنوی انسان بدست آوریم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"A Study on the Impact of Adhering to Sharia in Achieving Spiritual Perfections with Emphasis on Allameh Tabataba'i's Thought"

نویسندگان [English]

  • MEHRDAD HASANBAYGI 1
  • , Mohammad Kazem Furqani 2
  • Mehdi Sepehri 3
1 Doctoral student of Imam Sadegh University
2 Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Sadegh University
3 Assistant Professor of the Philosophy Department of Imam Sadegh University
چکیده [English]

From Allameh Tabatabai's point of view, there is a harmony between "man", "nature", "development" and "law", and since the law "has inner truths" and "conforms to the structure of nature and development", the spiritual perfections of man are also the same. It depends. In such a way that it is only Sharia that can bring human beings to existential and real development in all dimensions. The credits of Sharia are preceded by "ontological" principles and added to the objective and true result. These credits are organized based on rational and Shari'ah standards and have existential effects, and the amount of human benefit from spiritual perfections is different in proportion to the quality of practicing the rituals of Sharia. Due to the real connection that exists between the appearance of the Sharia and the text of the creation, there is an existential union between these two scholars and the evolving identity of man, through "repetition in the practice of the Sharia", gradually emerges a firm authority and property in his soul. According to him, these possessions become the origin of sensual forms for man and create his recent reality, and because the Shariah action is consistent and compatible with the context of reality, it makes man achieve his "happiness" and "perfection". .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious action
  • religious credentials
  • images and properties
  • spiritual perfections
  • natural law