اصول تربیتی حاکم بر رفتار پیامبران در تعامل با نزدیکان خطاکار

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز

2 دانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز

3 استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز

چکیده

تربیت و هدایت انسان‌ها یکی از اساسی‌ترین اهداف پیامبران الهی بوده است. مسئله تربیت نزدیکان خطاکار چالشی است که برون‌دادهای آن تأثیرات عمیقی بر جامعه و همچنین روح و روان فردی دارد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد استنباطی انجام شده است. داده‌ها با مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیل محتوای آیات قرآن کریم و روایات معتبر مربوط به زندگی پیامبران (ع) جمع‌آوری و اصول استخراج شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که پیامبران در برخورد با خطاکاری نزدیکان، از اصولی ثابت و حکیمانه همچون: دعوت به توبه، مدارا و مهرورزی، قاطعیت در برابر اصرار بر گناه، تبیین و تفهیم، اصلاح تدریجی،  پرهیز از شتابزدگی،  حفظ حرمت و آبروی افراد و  عدالت پیروی می‌کردند. در نتیجه سیره عملی پیامبران الهی، منبعی غنی برای تدوین یک نظام تربیتی دینی است که می‌تواند به عنوان الگویی برای والدین، مربیان و مدیران در مواجهه با خطاهای اطرافیان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Educational Principles Governing the Prophets' Behavior in Interacting with Erring Close Associates

نویسندگان [English]

  • mohammad mahdavi 1
  • seyyed Hosein olyanasab 2
  • mahdi monazzah 3
1 Associate Professor, Department of Islamic Studies, University of Tabriz
2 Associate Professor, Department of Islamic Studies, University of Tabriz
3 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, University of Tabriz
چکیده [English]

The education and guidance of humanity have been among the most fundamental objectives of the divine prophets. The issue of educating erring close associates poses a challenge whose outcomes profoundly impact both society and individual psyches. This research employs a descriptive-analytical method with an inferential approach. Data were collected through library studies and content analysis of verses from the Holy Quran and authentic narrations related to the lives of the prophets (AS), from which principles were derived. The findings indicate that in dealing with the errors of close associates, the prophets adhered to consistent and wise principles, such as the principle of inviting repentance, the principle of tolerance and compassion, the principle of firmness against persistent sin, the principle of clarification and understanding, the principle of gradual reform, the principle of avoiding haste, the principle of preserving individuals’ dignity and honor, and the principle of justice. Consequently, the practical conduct of the divine prophets serves as a rich resource for developing a religious educational system that can serve as a model for parents, educators, and managers in addressing the errors of those around them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prophets
  • close associates
  • erring individuals
  • educational principles
  • interaction