بررسی دلالت واژه اسراء بر راهبرد جنگ نرم مقابل یهود

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه کوثر بجنورد

2 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران

3 دانشیار گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران

4 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

سوره اسراء یکی از سوره‌هایی است که در آن درباره وعده نهایی و فرجام هستی سخن گفته شده است. این سوره با طرح موضوع حرکت پیامبر اکرم (ص) از مسجدالحرام، به مسجدالاقصی، آغاز شده و به دو جنگ بین مسلمانان و بنی‌اسرائیل تصریح کرده است. «اسراء» از واژگان کم‌کاربرد و معناساز در این سوره است که نیازمند ریشه‌شناسی دقیق است. ریشه‌شناسی دقیق این واژه می‌تواند، موضوع جدید تفسیری را نشان دهد. در پژوهش حاضر که به روش کیفی نوشته شده است باتکیه‌بر ریشه‌شناسی واژه «إسراء» و معنای برآمده از آن فهم جدیدی از آیات سوره اسراء و ارتباط میان آنها ارائه می‌دهد. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که «إسراء» برخلاف برداشت رایج که آن را به معنای «حرکت شبانه» تفسیر می‌کند، در سیاق آیات سوره اسراء به معنای «جنگ پنهان» یا «مخفی» قابل‌تحلیل است؛ برداشتی که با سایر کاربردهای ریشه «سری» در قرآن نیز هم‌راستا است. باتکیه‌بر این معنا، پیوندی ساختاری و محتوایی میان حرکت پیامبر (ص)، دو جنگ تصریح‌شده در آیات، و مضامین اخلاقی– اجتماعی سوره برقرار می‌شود که همگی در چارچوب مفهومی جنگ نرم قابل تفسیرند. براین‌اساس، سوره اسراء را می‌توان ناظر به ارائه الگوی قرآنی جنگ نرم دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Examination of the Implications of the Term Isra for the Soft War Strategy Against Judaism

نویسندگان [English]

  • Maryam shamabadi 1
  • Rahimeh Babrekateh shamshiri 2
  • Bibi zainab Hosaini 3
  • marziyeh shamabadi 4
1 Master's student in Quran and Hadith Sciences, Kosar University of Bojnurd
2 Assistant Professor of the Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, , Iran
3 Associate Professor, Department of Theology Education, Farhangian University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Surah "Isra" is one of the surahs that talks about the final promise and the end of existence. This surah begins with the topic of the Prophet's (PBUH) movement from Masjid al-Haram to Masjid al-Aqsa and talks about two wars between Muslims and the Bani- Israel. "Isra" is one of the rarely used and Meaning-maker words in this surah that needs to the etymology. etymology of this word can show a new interpretive topic. the present study, which is written in a qualitative manner, by the etymology of the word "Isra" shows new understanding of the verses of Surah "Isra" and the relationship between them. The findings of this study show that "Isra" can be analyzed in the context of the verses of Surah "Isra" as meaning "hidden" or "secret"; This interpretation is also consistent with other uses of the root “sari” in the Quran. Based on this meaning, a structural and content link is established between the Prophet’s (PBUH) Movement, the two wars Expressed, and the moral-social Contents in this chapter , all of this Contents can be interpreted with soft war. Accordingly, Surah Al-Isra can be considered as presenting the Quranic model of soft war.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Isra
  • Jews
  • soft war
  • offensive strategy
  • defensive strategy
  • قرآن کریم.
  • ابن اثیر، مبارک بن محمد (بی­تا)، النهایه فی غریب الحدیث، قم، اسماعیلیان.
  • ابن دحیه، ابوالخطاب (1996)، الابتهاج فی احادیث المعراج، قاهره، مکتبة الخانجی.
  • ابن فارس، احمد بن فارس (1404)، معجم مقاییس اللغه، چاپ اول، قم، مکتب الإعلام الاسلامی.
  • احمدی‌مقدم و همکاران، اسماعیل (1402)، «ارائه الگوی راهبردی پدافند غیر عامل مردم محور»، مطالعات دفاعی استراتژیک، ش93، صص147-168.
  • ازهر، ابومحمد (1997)، الاسراء و المعراج قصه کامله، قاهره، دارالزهد.
  • اسکندری، حمید (1390)، تهدید نرم، تهران، بوستان حمید.
  • امین، محمد عثمان (1415)، «بنو اسرائیل و وعد الآخرة»، الوعی الاسلامی،ش346، صص46-49.
  • اوغلو، داوود (1391)، عمق راهبردی، ترجمه: محمد حسین نوحی نژاد، تهران،امیرکبیر.
  • باش، حسن (2004)، القدس من الاسراء الی وعد الأخرة،، سوریه، دار قتیبه.
  • باقری چوکامی و همکار، سیامک (1392)، «تبارشناسی معرفتی جنگ نرم»، فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی، سال 2، ش 5، صص 93-115.
  • برنابا، زهور (2004)، قاموس ادیان و معتقدات شعوب العالم، قاهره، دارالکلمة.
  • بروکلمان، کارل (1977)، فقه اللغات السامیة، ترجمه: رمضان عبدالتواب، مصر، جامعه عین شمس.
  • بلاغی، عبدالحجة (1997)، حجة التفاسیر و بلاغ الاکسیر، ایران، حکمت.
  • بیضاوی، عبدالله بن عمر (1418)، انوار التنزیل و اسرار التأویل، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
  • پورحسن، ناصر (1396)، «تکوین عمق راهبردی هوشمند جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه»، علوم سیاسی، ش79، صص 75-102.
  • تمیمی، حیدر قاسم مطر (2023)، «الاسراء و المعراج فی الدراسات الاستشراقیة»، بیت‌الحکمه، ش 30، مقاله 6.
  • جبر، محمدامین (1996)، الاسراء و المعراج و العلم الحدیث، قاهره، دار الکتاب المصری.
  • چوکامی و همکار، سیامک (1392)، «تبارشناسی معرفتی جنگ نرم»، پژوهش‌های حفاظتی، سال 2، ش 5، صص 93-115.
  • حسینی و همکاران، بی­بی زینب (1401)، «اعتبارسنجی معنای محوری در تفسیر»، پژوهش­های زبان شناختی، ش21، صص81-110.
  • حسینی و همکاران، بی‌بی زینب (1392)، «نبرد مخفی از منظر قرآن کریم»، پژوهشهای قرآن و حدیث، سال46، ش1، صص51-72.
  • حنفی، عبدالمنعم (2004)، موسوعة القرآن الکریم، قاهره، مدبولی.
  • حوی، سعید (1424)، الاساس فی التفسیر، مصر، دارالسلام.
  • خامنه‌ای، سید علی (1392)، جنگ نرم در کلام سید علی خامنه‌ای، قم، تسنیم اندیشه.
  • دجانی، زاهبه راغب (2002)، الموقف الیهودی من معجزة الاسراء و المعراج فی التاریخ، اردن، دارالفارس.
  • رزق، هیبة (1420)، الاسراء و اثره فی تثبیت العقیدة، قاهره، دار الغریب.
  • رشاد، علی‌اکبر (1383)، «فقه، چالش‌ها و کاستی‌ها»، کتاب نقد، ش 33، صص 3-16.
  • رضا، محمد رشید (1414)، تفسیر القرآن الکریم الشهیر بالمنار، بیروت، داررالمعرفة.
  • زکی‌زاده رنانی، علیرضا (1391)، پژوهش­های قرآنی و روایی درباره معراج، قم، انتشارات زائر.
  • سقا، احمد (بی تا)، المسیا المنتظر، مصر، کلیه اصول‌الدین،1977م.
  • سگای، ماری (1385)، معراج نامه، مترجم: مهناز شایسته فر، تهران، مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
  • سلمان‌زاده، جواد (1399)، «روش موضوع یابی»، مطالعات سبک شناختی قرآن، ش6،صص38-55.
  • سید علی، خالد (2005)، الاسراء و المعراج، حلب، مکتبة دارالتراث.
  • سیواسی، احمد بن محمد (1427)، عیون التفاسیر، بیروت، دار صادر.
  • شبیر، محمد عثمان (1410)، مخاطر الوجود الیهودی علی الامة الاسلامیة، کویت، مکتبة المنار.
  • شعراوی، محمد متولی (2003)، الاسراء و المعراج، بیروت، دارالجیل.
  • شهنازی، محمود (1392)، «اندیشه: نماز و جنگ نرم»، رشد آموزش قرآن، ش90، صص 39-42.
  • طباطبایی، محمدحسین (1390)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه اعلمی.
  • طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن الکریم، تهران، ناصر خسرو.
  • عاملی، سید جعفر مرتضی (1415)، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، بیروت، دارالهادی.
  • عبدالجلیل، عمر صابر (2003)، المعجم التأصیلی للفعل الناقص فی اللغات السامیة، قاهره، مرکز الدراسات جامعه قاهره.
  • عبدالرحیم، زینب (بی­تا)، الاسراء و المعراج رحلة فی الزمان، مصر، المکتب المصری.
  • عبدی، حسین (1390)، جنگ نرم، تهران، انتشارات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها.
  • عک، خالد عبدالرحمن (1428)، اصول التفسیر و قواعده، بیروت، دارالنفائس.
  • عمادزاده، عمادالدین (1391)، معراج، تهران، ناصر خسرو.
  • عوض، عبدالرحمن (بی تا)، الخلاص من الخطیئة، قاهره، دارالبشیر.
  • غندور، نبیل أنس (2007)، المسیح المخلص، فیصل، مکتبة النافذة.
  • غیطی، نجم‌الدین (2008)، قصه المعراج، بیروت، دارالکتب العلمیة.
  • فخر رازی، محمد بن عمر (1420)، التفسیر الکبیر، بیروت، دارإحیاء التراث العربی.
  • فراهیدی، خلیل بن احمد (1410)، العین، قم، دار الهجره.
  • فوده، عبدالرحیم (1387)، «وعد الآخرة و بنی اسرائیل»، مجلة الازهر، ش 4، صص 382-378.
  • فهمی حجازی، محمود (1379)، زبان شناسی عربی، ترجمه: حسین سیدی، مشهد، به نشر.
  • فیرلین، بروج (2004)، القاموس الموسوعی للعهدین، قاهره، مکتبة دار الکلمة.
  • فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (بی­تا)، القاموس المحیط، بیروت، دار الجیل.
  • فیومی، احمد بن محمد (1323)، مصباح المنیر، مصر، مطبعه المیمنیه
  • قربانی شیخ‌نشین و همکار، ارسلان (1401)، «تأثیر نگاه هستی شاختی به امنیت بر عمق استراتژیک ایران»، علوم سیاسی، ش99، صص35-66.
  • قرنی گلپایگانی، علی (1375)، اسرار معراج پیامبر اسلام(ص)، تهران، انتشارات کتابچی.
  • قشیری، ابوالقاسم (1383)، از فرش تا عرش، قم، انتشارات سایه‌گستر.
  • کاظمی مقدم بیدختی و همکاران، عصمت (1403)، «تبیین تطور معنایی اصطلاحات قرائت و قاری با روش مطالعه تاریخی زمره‌شناسی»، پژوهش‌های قرآن و حدیث، دوره57، ش1، صص33-53.
  • کرم­پوری و همکاران، محمد (1401)، «بررسی و تحلیل روابط جغرافیایی –سیاسی ترکیه و سوریه»، آفاق علوم انسانی، ش65، صص 1-17.
  • کمال­الدین، حازم (2008)، معجم مفردات مشترک سامی، قاهره، مکتبة الآداب.
  • گروهی از نویسندگان (1395)، جنگ نرم، نفوذ و سواد رسانه‌ای، تهران، انتشارات صدا و سیما.
  • مجلسی، محمدباقر (2011)، الاسراء و المعراج، بیروت، دارالمحجة البیضاء.
  • محامی، فرج مراد (1936). ملتقی اللغتین العبریه و العربیه، اسکندریه، مطبعه السفیر.
  • مسکین، اب متی (بی تا)، الایمان و الخلاص، بیروت، دیر قدیس انبامقارو.
  • مرتضوی امامی زواره و همکار، سید علی، (1394)، «جایگاه جنگ روانی در جنگ نرم غرب علیه امنیت ملی»، حقوق ملل، ش18، صص103-124.
  • مزراحی، فیلیکس (بی­تا)، قاموس عبری –عربی، بی­جا.
  • مظاهری سیف، حمیدرضا (1388)، «نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم»، مطالعات معنوی، پیش شماره اول، صص 41-74.
  • مکارم شیرازی، ناصر (1373)، ترجمه قرآن کریم، قم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلام.
  • مکی بن حموش (1429)، الهدایة الی بلوغ النهایة، امارات، جامعه الشارقة.
  • مؤمن، سیده هانیه (1403)، «شناسایی الزامات راهبردی «جهاد تبیین» مبتنی بر آموزه های نبرد نظامی در نهج‌البلاغه»، دین پژوهی و کارآمدی، ش 4 صص 55-76.
  • نای، جوزف. اس (1378)، قدرت نرم، ترجمه: سید مهدی روحانی، تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
  • نجفی و همکار، سجاد (1398)، «مؤلفه­های افزایش قدرت نرم و عمق راهبردی»، فصلنامه آفاق امنیت، ش43، صص 33-55.
  • نخبة من الاساتذه (بی­تا)، قاموس کتاب مقدس، compubraill.
  • نصر، صلاح (1380)،جنگ روانی کلامی، تهران، انتشارات سروش.
  • وزیریان و همکار، امیرحسین (1400)، «راهبرد دفاع آفندی»، پژوهش نامه سیاست ایرانی، سال10، ش1، صص389-413.
  • هاکس، جیمز (1294)، قاموس کتاب مقدس، تهران، انتشارات اساطیر.
  • هلال، محمد (1997)، الاسراء و الاسرائیل، ، عمان، دارالبشیر.
  • هیدجی، عبدالرحمن (بی تا)، درة التاج فی قضیة المعراج، قم، کتاب‌فروشی برقعی.

 

  • WILLIAM GESENIUS؛2007 HEBREW AND ENGLISH LEXICON, NEW YORK, HOUGHTON Mil 1 LIN COMPANY
  • EDERICK NOLAN, Hebrew Grammer, PRITSTED FOR SAMUEL BAGSTER
  • BARKER, 1776 ,Hebrew lexicon, lord Bishop stdavid.
  • SAMUEL DAVIDSON,1885, LEXICON TO THE OLD TESTAMENT, covent garden.
  • Samuel, bagester,ND, Hebrew and Chaldee lexicon, London,prayer books