از حسن و قبح عقلی تا زاگزبسکی: استقلال شناختی اخلاق و پیامدهای آن

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه مازندران

چکیده

این پژوهش به بررسی این پرسش اساسی می‌پردازد که آیا می‌توان میان نظریة «استقلال شناختی اخلاق از دین» در فلسفة اخلاق معاصر غرب (با محوریت آرای لیندا زاگزبسکی) و نظریة «حسن و قبح عقلی» در کلام امامیه و معتزله همگرایی معناداری یافت؟ همچنین، پیامدهای این همگرایی برای جهان‌شمولی اخلاق و امکان گفت‌وگوی بین‌ادیانی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مطالعه، روش تطبیقی-تحلیلی با رویکرد کیفی-انتقادی است. داده‌های پژوهش از طریق مطالعة عمیق آثار زاگزبسکی در فلسفه اخلاق غربی و متون پایه‌ای کلام امامیه و معتزله گردآوری شده‌اند. تحلیل داده‌ها در سه سطح صورت گرفته است:
۱. سطح مفهومی (مقایسه مفاهیم پایه مانند «حسن و قبح عقلی» و «استقلال شناختی»)؛
۲. سطح نظری (بررسی ادلة هر دو طرف)؛
۳. سطح پیامدی (تحلیل دلالت‌های بین‌فرهنگی و امکان‌سنجی گفت‌وگوی ادیان).
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هر دو دیدگاه، علی‌رغم تفاوت‌های زمینه‌ای، به توانایی مستقل عقل در شناخت ارزش‌های اخلاقی باور دارند. این همگرایی محوری، پیامدهای مهمی در پی دارد: نخست آنکه اخلاق را به مثابه زبان مشترک بین انسان‌ها و ‌ادیان مطرح می‌سازد؛ دوم آنکه ادعاهای نسبی‌گرایی اخلاقی را به چالش می‌کشد؛ و سوم آنکه امکان تأسیس «چارچوب عقلانیت اخلاقی فرافرهنگی» را به عنوان مبنایی برای مطالعات بین‌ادیانی و فلسفه تطبیقی فراهم می‌آورد. این پژوهش مسیر را برای تحقیقات آتی در حوزه‌های اخلاق مقایسه‌ای، الهیات گفت‌وگو و فلسفه تطبیقی هموار می‌سازد و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از میراث فکری متفاوت برای حل چالش‌های مشترک بشری بهره جست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Intellectual Good and Ugliness to Zagzbeski: The Cognitive Independence of Morality and Its Consequences

نویسندگان [English]

  • behnaz darvishi
  • ramezan mahdaviazadboni
  • mahmood dayyani
University of Mazandaran
چکیده [English]

This study examines the fundamental question of whether a meaningful convergence can be found between the theory of “cognitive independence of ethics from religion” in contemporary Western moral philosophy (centered on the views of Linda Zagzbesky) and the theory of “rational goodness and ugliness” in Imami and Mu’tazilite theology? Also, the implications of this convergence for the universality of ethics and the possibility of interfaith dialogue are analyzed. The research method used in this study is a comparative-analytical method with a qualitative-critical approach. The research data were collected through an in-depth study of Zagzbesky’s works in Western moral philosophy and basic texts of Imami and Mu’tazilite theology. Data analysis was conducted at three levels:
1. Conceptual level (comparison of basic concepts such as “rational goodness and ugliness” and “cognitive independence”);
2. Theoretical level (examination of the evidence on both sides);
3. Implicational level (analysis of intercultural implications and feasibility of interfaith dialogue).
The findings of the research show that both perspectives, despite their contextual differences, believe in the independent ability of reason to recognize moral values. This central convergence has important implications: first, it presents ethics as a common language between humans and religions; second, it challenges the claims of moral relativism; and third, it provides the possibility of establishing a “framework of transcultural moral rationality” as a basis for interfaith studies and comparative philosophy. This research paves the way for future research in the fields of comparative ethics, dialogic theology, and comparative philosophy, and shows how different intellectual legacies can be used to solve common human challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive autonomy of ethics
  • Intellectual Beauty and Ugliness
  • Linda Zagzbeski
  • Imami Theology
  • Mu'tazilites