واکاوی تجربه زیسته دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان از عوامل، زمینه‌ها و پیامدهای دین-گریزی و راهکارهای برون‌رفت از آن

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه هرمزگان و مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، شیراز، ایران‌.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه باهنر، کرمان، ایران.

3 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

دین‌گریزی پدیده‌ای نسبتاً نوظهور در جامعه دین‌گرای ایران اسلامی است که جوانان و دانشجویان کشور را تهدید می‌نماید. از‌این‌رو پژوهش حاضر به‌منظور بررسی عوامل، زمینه‌ها و پیامدها دین‌گریزی و راهکارهای برون‌رفت دانشجویان از آن با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان بود و مشارکت‌کنندگان به‌صورت هدفمند بااستفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌ نیمه-ساختاریافته استفاده شد. به این صورت که پس از مصاحبه با 14 نفر و رسیدن به نقطه اشباع، داده-های به‌دست‌آمده مطابق کدگذاری سه‌مرحله‌ای (باز، محوری و انتخابی) اشتراوس و کوربین با نرم افزار مکس‌کیودا تجزیه‌و‌تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مسائل مالی و دینی، تربیت نادرست و تهاجم فرهنگی به‌عنوان شرایط علی، زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و محیطی و اجتماعی به-عنوان شرایط زمینه‌ای، عواقب شخصی و عواقب اجتماعی به‌عنوان پیامدها و روشنگری دینی و آموزش هدفمند به‌عنوان استراتژی یا راهکارهای جلوگیری از دین‌گریزی می‌باشند. لذا باتوجه به پشتوانه غنی متون دینی و فرهنگی پیشنهاد می‌شود برنامه‌های مدون و منسجمی جهت تربیت دینی و برون‌رفت از دین‌گریزی طراحی و با نهایت دقت در سطوح مختلف جامعه اجرا شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the lived experience of the students of Bahonar University in Kerman about the factors, contexts and consequences of Apostasy and ways to get out of it

نویسندگان [English]

  • Hojjat Eftekhari 1
  • Effat Eftekhari 2
  • Jaber Eftekhari 3
1 Phd in Curriculum Studies Hormozgan University and Lecturer at Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Iran.
2 Master's student of History and Philosophy of Education, Bahnar University, Kerman, Iran.
3 Phd. Student in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Apostasy is a relatively emerging phenomenon in the religious society of Islamic Iran, which threatens the youth and students of this country. Therefore, the present study was conducted through a qualitative and phenomenological way in order to investigate the factors, contexts and consequences of Apostasy and the students' outgoing solutions. The scope of this study included the students of Bahonar University of Kerman, the participants were selected purposefully using the snowball sampling. In order to collect data, semi-structured interviews were used and the data obtained reached saturation by interviewing 14 people. To analyze the collected data, Strauss and Corbin's three-step coding (open, axial and selective) and MAXQDA 12 software were used as data analysis tool. The results of the present study showed that financial and religious issues, incorrect upbringing and cultural invasion were considered as causal conditions, cultural, economic, religious, environmental and social factors as context conditions, personal and social factors as consequences, religious enlightenment and targeted education as strategies or solutions to prevent apostasy. , it is suggested that codified and coherent programs for religious education and getting out of apostasy should be designed and be implemented with utmost precision at different levels of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • atheism
  • students
  • phenomenology
  • lived experience
  • Bahaner Kerman