تحلیل تطبیقی شهود بصری انسان و خداوند در حکمت اشراق و حکمت ادوایته ویدانته

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شهید مطهری

چکیده

در حکمت اشراق، سهروردی علم الهی را به صفت بصر ارجاع می‌دهد و بصر را اصلی‌ترین صفت در ذات حق معرفی می‌کند، به ‌گونه‌ای که سایر صفات ذاتی الهی نیز همچون مانند علم، سمع و نور از آن ناشی می‌شوند. اما او این نظریه را به انسان تعمیم نداده و رابطه میان صفات و ذات انسانی را بررسی نکرده است. این خلأ معرفتی زمانی پررنگ‌تر می‌گردد که بر اساس دیدگاه الهیات بالمعنی‌الاخص، صفات و ذات خداوند ارتباط تساوق دارند و صفات و ذات انسان رابطه تساوی دارند. آیا می‌توان ارجاع تمامی صفات به بصر را به انسان نیز تعمیم داد؟ و چگونه می‌توان این تفاوت را بر اساس مبانی عرفانی و فلسفی حکمت اشراق توضیح داد؟ این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی میان حکمت اشراق و آموزه‌های ادوایته ویدانته، به این پرسش می‌پردازد. شانکره، فیلسوف برجسته ادوایته، شهود بصری را اساسی‌ترین ابزار معرفت می‌داند و نقش بصر را در شناخت به مرتبه‌ای فراتر از حواس ظاهری گسترش می‌دهد. با بهره‌گیری از این رویکرد، مقاله تلاش می‌کند تا نظریه سهروردی را در چارچوب انسان‌شناسی عرفانی ویدانته یی بازبینی کرده و امکان بسط آن به انسان را بررسی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Towards a Comparative Understanding of Human and Divine Visual Intuition in Suhrawardi’s Illuminationism and Shankara’s Advaita Vedanta

نویسنده [English]

  • حمید خسروانی
دانشگاه شهید مطهری
چکیده [English]

In the philosophy of Illumination, Suhrawardi refers divine knowledge to the attribute of vision and introduces vision as the principal attribute in the essence of the Divine, such that other divine attributes like knowledge, hearing, and light also derive from it. However, he has not extended this theory to humans and has not examined the relationship between human attributes and essence. This knowledge gap becomes more pronounced when, according to the theology of al-ma'na al-akhas, the divine attributes and essence are correlated, while human attributes and essence have a relationship of equality. Can the referral of all attributes to vision be extended to humans as well? And how can this difference be explained based on the mystical and philosophical foundations of the Illuminationist philosophy? This article, using a descriptive-analytical method and a comparative approach between Illuminationist philosophy and the teachings of Advaita Vedanta, addresses this question. Shankara, the eminent philosopher of Advaita, considers visual intuition as the most fundamental tool of knowledge and elevates the role of vision in cognition to a level beyond the apparent senses. Utilizing this approach, the article attempts to reassess Suhrawardi's theory within the framework of the anthropological mysticism of Vedanta and explore the possibility of extending it to humans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Illuminationist philosophy
  • intuition
  • vision
  • Advaita Vedanta