تحلیل تطبیقی دیدگاه شهید مطهری و دکتر فنایی در نسبت سنجی اخلاق و رفتار

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

2 دکترای فلسفه اسلامی، استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

چکیده

دکتر فنایی ادعا می‌کند اخلاق مسلمانان یک اخلاق آخرت‌گراست و در آن تنها برخورداری فرد از فضایل و ملکات نفسانی مهم است نه بروز رفتاری این ملکات؛ از این رو، مسلمانان تصویر درستی از جایگاه اخلاق در روابط اجتماعی ندارند. در مقابل، در فرهنگ کنونی غرب، رفتار اجتماعی یا همان اخلاق سکولار مطرح است که در آن خودِ رفتار بدون درنظر گرفتن انگیزه‌هایی که در پس آن است مورد توجه است تنها با این شرط که نباید به دیگران ضرری برسد؛ بنابراین، اخلاق سکولار چون یک اخلاق اجتماعی است و رفتار در آن اصل است برای زندگی اجتماعی بشر مناسب بوده و کارایی بیشتری نسبت به اخلاق مسلمانان دارد. این پژوهش جهت بررسی ادعای مذکور، به بازخوانی و مقایسه اندیشه شهید مطهری به‌عنوان چهره‌ای مطرح در میان اندیشمندان مسلمان و دکتر فنایی به‌عنوان یکی از طرفداران اخلاق سکولار در ایران پرداخته است. در این راستا، از روش تحلیل تطبیقی استفاده شد و نتایج به‌دست آمده نشان داد که بر ادعای دکتر فنایی مبنی بر غفلت از رفتار در اخلاق مسلمانان و برتری اخلاق اجتماعی سکولار، نقدهای جدی وارد است. از دیدگاه شهید مطهری نیز، به‌رغم تعارض ظاهری میان تعاریف ارائه شده از اخلاق توسط ایشان، رفتار مورد غفلت قرار نگرفته؛ هرچند نکاتی در این دیدگاه نیازمند توضیح است. تفاوت اصلی دو دیدگاه در آن است که دکتر فنایی برای اخلاقی بودن یک عمل، صرفاً قائل به حسن فعلی است؛ اما شهید مطهری حسن فاعلی را در کنار حسن فعلی لازم و ضروری می‌داند. همچنین به‌دست آمد که می‌توان تعریفی از اخلاق ارائه داد که چنین نقدهایی به آن وارد نباشد و به صراحت همه امور اختیاری، از جمله رفتار را شامل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative analysis of the views of Shahid Motahari and Dr. Fanaei on the correlation of ethics and behavior

نویسندگان [English]

  • somayeh sadat mousavi 1
  • Mohammad Sarbakhshi 2
1 university of Islamic sciences, qom, Iran
2 Assistant Professor and Faculty Member of Imam Khomeini Institute for Education and Research, Qom, Iran.
چکیده [English]

Dr. Fanai claims that Muslim ethics is an afterlife-oriented ethics, in which only the individual's possession of physical virtues and qualities is important, not the behavioral manifestation of these qualities; therefore, Muslims do not have a correct picture of the place of ethics in social relations. In contrast, in current Western culture, social behavior or secular ethics is considered, in which behavior itself is considered without considering the motives behind it, only on the condition that no harm should be done to others; therefore, secular ethics, since it is a social ethics and behavior is its principle, is suitable for human social life and is more effective than Muslim ethics. In order to examine the aforementioned claim, this research has reviewed and compared the thought of Shahid Motahari, as a prominent figure among Muslim thinkers, and Dr. Fanai, as one of the proponents of secular ethics in Iran. In this regard, the comparative analysis method was used, and the results obtained showed that there are serious criticisms of Dr. Fanai's claim that Muslim ethics neglect behavior and that secular social ethics are superior. From the perspective of Shahid Motahari, despite the apparent conflict between the definitions of ethics presented by him, behavior has not been neglected; although some points in this view require explanation. It was also found that it is possible to provide a definition of ethics that does not involve such criticisms and explicitly includes all matters of discretion, including behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Secular ethics
  • Muslim ethics
  • relationship between ethics and behavior
  • individual ethics
  • social ethics