تحلیل انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره خاستگاه بشری قرآن با تأکید بر تعاملات بینامتنی با متون اهل کتاب

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استاد یار گروه قرآن و مستشرقان ،مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره).جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

وحی قرآنی، به‌مثابه بنیادی‌ترین تجلّی الهی در تمدن اسلامی، همواره در مرکز توجه شرق‌شناسان و اسلام‌پژوهان واقع شده است. در دهه‌های اخیر، شماری از مستشرقان کوشیده‌اند با برجسته ساختن مشابهت‌های مفهومی، روایی و زبانی میان قرآن و متون یهودی و مسیحی، منشأیی بشری برای قرآن قائل شوند و آن را برگرفته یا متأثر از دانش دینی پیشین معرفی کنند. این دیدگاه بیش و پیش از همه، بر قیاس میان قصص پیامبران، آموزه‌های شرعی و لغات مشترک استوار بوده است؛ حال آن‌که بررسی جامع بستر تاریخی، فرهنگی و زبانی عصر نزول، اشکالات جدی بر پیکره این نظریه وارد می‌سازد. یکی از مهم‌ترین نقدها بر نظریه اقتباس، به مسأله فقدان ترجمه‌های موجود، معتبر و در دسترس از متون مقدس یهودی و مسیحی به زبان عربی در شبه‌جزیره عربستان پیش از اسلام بازمی‌گردد. بر پایه یافته‌های جدید پژوهشگران غربی نظیر سیدنی گریفیت، کهن‌ترین ترجمه‌های عربی عهد جدید و عهد قدیم، مربوط به چند قرن پس از عصر پیامبر(ص) است. همچنین قرائن تاریخی مؤید آن است که پیامبر اسلام(ص) نه تنها به متون مکتوب اهل کتاب دسترسی نداشته، بلکه خود جوامع یهودی و مسیحی شبه‌جزیره، غالباً فاقد آگاهی مستقیم از تمامی کتاب‌های مقدس‌ بودند. در این مقاله، ضمن بازخوانی انتقادی آرای شاخصِ شرق‌شناسانی چون توری، کاش، ونزبرو، کرون و گریفیت، و استناد به تحلیل‌های تاریخی و متنی، نشان داده می‌شود که تشابهات موجود، نه دلایل اقتباس و تأثیرپذیری، بلکه نشانه‌هایی از منشأ واحد ادیان ابراهیمی است که در قالبی نو و مستقل در قرآن جلوه یافته‌اند. بر این اساس، استقلال ساختاری و معنایی قرآن، نقد بر منابع نقدپذیری غربی، و فقدان شواهد معتبرِ دسترسی به متون پیشین، واقعیت وحیانی و اعجاز جاودانه این کتاب آسمانی را تأکید می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of the Orientalist Perspective on the Human Origin of the Quran With Emphasis on Intertextual Interactions with the Texts of the People of the Book

نویسنده [English]

  • Baqir Riahi Mehr
Assistant Professor of the Qur'an and Orientalist Department, Imam Khomeini (RA) Higher Education Complex, Al-Mustafa Al-Alamiya University
چکیده [English]

Divine revelation, as the beating heart of monotheistic religions, has been manifested in the Holy Quran and has gained a distinguished status among the heavenly texts. In recent decades, some orientalists, relying on the conceptual and content similarities between the Quran and previous texts, especially the Jewish and Christian holy books, have made claims that the Quran was adapted from human sources. The present study, with an analytical-critical approach and using historical, linguistic and interpretative sources, examines these views scientifically. In this study, by analyzing the opinions of the most prominent orientalists and examining the historical, cultural and linguistic contexts of the era of revelation, it is shown that many of the hypotheses put forward have fundamental flaws from a methodological and content perspective. Also, citing the lack of reliable evidence that the Prophet of Islam (PBUH) had access to the written sources of the People of the Book, the authenticity and independence of the Quran as a revealed text is emphasized. The findings of the article indicate that the similarities between the Quran and previous books do not arise from adaptation, but from the single divine origin of the Abrahamic religions, and that the Quran, while sharing principles, expresses an independent, critical, and reformative view of past teachings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran
  • Orientalists
  • Theory of Adaptation
  • Texts of People of the Book
  • Revelation